Wednesday 29 June 2016

MANFAAT AIR BAGI KEHIDUPAN BUMI



                        


Manfaat Air memang sangat banyak untuk kesihatan tubuh manusia, tanpa air manusia tidak boleh hidup dengan sebahagian besar tubuh manusia terdiri dari Air.  Air Bekerja Dengan Ajaib dan dengan begitu banyak manfaat. Jika anda minum banyak air bersih tanpa kuman dan jernih, maka ia  akan memacu peningkatan pada kesihatan manusia dan anda sendiri. Para peneliti menemukan bahawa minum air putih mineral harus 2 liter per hari untuk menjaga kesihatan tubuh. Manfaat air putih dan manfaat kesihatan memang tidak boleh dipisahkan. Apakah air cuma hanya untuk kesihatan tubuh sahaja ? tentu tidak kerana ia sangat penting untuk menunjang kehidupan lainnnya.
Kategori Manfaat Air


·        * Manfaat air putih ( Untuk kesihatan tubuh manusia)


            
·         *Manfaat air (umum & global – akan dibahas di artikel ini)
  
                           

·         *Manfaat air kelapa (khusus air kelapa)

Manfaat air ini dapat dibahagi kepada 4 bahagian:
1) Manfaat airkepada manusia
2) Manfaat air kepada haiwan
3) Manfaat air kepada tumbuhan
4) Manfaat air dalam menunjang kehidupan bumi
MANFAAT AIR UNTUK KEHIDUPAN MANUSIA
1.KEPERLUAN POKOK
Manfaat Air untuk pencernaan memang tidak boleh diungkiri, dengan minum banyak air putih maka kita akan mendapatkan pencernaan dan metabolisme yang lebih baik. Minum air secara rutin dan dalam jumlah yang cukup akan menjadikan baik pencernaan dan metabolisme dapat bekerja pada kapasitas terbaiknya. Penelitian terbaru dan muktahir dari salah satu universitas terbaik dunia, University of Utah menyatakan dengan lugas bahwa kekurangan air dapat menyebabkan menurun dan berkurangnya metabolisme tubuh manusia.
Selain itu tentu manusia tidak dapat hidup tanpa air, air juga menunjang berbagai fungsi tubuh agar berjalan seimbang dan benar.

2. KEPERLUAN SEKUNDER
Air juga merupakan salah satu faktor terpenting untuk keperluan sekunder manusia contohnya adalah seperti berikut:
·         Mandi
·         Mencuci
·         Memasak
·         Sikat Gigi, dsb

3. KESIHATAN TUBUH
Ini adalah manfaat air yang paling vital, dimana ia memiliki peran untuk meningkatkan kesihatan tubuh manusia. Bahkan banyak yang mengaitkannya dengan terapi air yang dapat menyembuhkan beberapa  masalah kesihatan.
4. KECANTIKAN
Tidak hanya bahagian internal, air juga berfungsi untuk bahagian ‘eksterior’ tubuh manusia yakni dengan memberikan kesan kecantikan untuk wajah dan kulit. Kulit yang sihat dan wajah bersinar adalah salah satu kesan alami dari konsumsi air secara rutin.
Hampir sama dengan manfaat madu, manfaat lain dari air juga sangat beragam untuk tubuh. Berikut adalah berbagai manfaat berharga air untuk tubuh kita.
1.     Air putih dapat mengatasi sembelit. Air putih dapat mencegah dan mengubati sembelit, jika ada gejala sembelit ini maka sebaiknya anda meminum banyak air putih.
2.     Air putih dapat meningkatkan sirkulasi darah. Minum air putih akan dapat melancarkan aliran darah dan meningkatkan metabolisme tubuh.
3.     Air putih dapat mengubati panas dalam. Air putih akan mengubati panas dalam jika diminum dalam jumlah yang banyak.
4.     Minum air putih dapat mencegah strok dan serangan jantung. Minum air putih sebelum tidur dan secara rutin maka akan dapat mencegah terjadinya strok dan serangan jantung secara mendadak.
5.     Minum air putih dapat mengubati batuk, sariawan, dan gejala panas dalam lainnya.

Manfaat Air putih berbeza manfaat lidah buaya namun manfaat mereka ini sangat banyak bagi tubuh manusia.

Manfaat Air Untuk Haiwan

Manfaat air ternyata tidak hanya untuk manusia, haiwan juga memerlukan air dalam menunjang keberlangsungan hidupnya.  untuk berbagai kepentingan tubuh haiwan selain untuk minum, tentu air juga bermanfaat bagi haiwan dalam menunjang keperluan sekundernya seperti untuk ‘mandi’. Sebagai makhluk hidup air, juga penting untuk metabolisme tubuh haiwan

Manfaat Air Untuk Tumbuhan

Tumbuhan sedikit berbeza untuk pemanfaatan air, dimana air digunakan sebagai media untuk fotosintesis bagi tumbuhan. Proses membuat makanan (fotosintesis) pada tumbuhan ini berlangsung di dalam daun. Namun komponen utama agar  proses ini dapat berjalan sempurna selain matahari adalah air. Air akan di bawa melalui akar menuju batang dan akan sampai ke daun untuk selanjutnya membantu proses fotosintesis yang akan membuat makanan untuk tumbuhan tersebut.

Manfaat Air dalam Menunjang Kehidupan Bumi

Selain  untuk makhluk hidup seperti manusia, haiwan, dan tumbuhan. Air tentu sangat menunjang kehidupan di bumi ini. Cuba kita bayangkan apa yang akan terjadi apabila tidak ada air di bumi kita? ya.. tentu akan terjadi kemusnahan misalnya tidak ada kehidupan di muka bumi ini, termasuk seluruh kehidupan yang ada di dalamnya.
Pentingnya fungsi air ini membuat kita harus terus menjaganya bagaimana caranya ?
1.     Tidak membuang sampah sembarangan kerana akan merosakkan ekosistem
2.     Melakukan penghijauan
3.     Menjimatkan penggunaan air
4.     Menjaga dan melestarikan lingkungan

Cara mudah ini dapat membuat kita dapat menikmati pentingnya air bagi umat manusia termasuk kita sendiri

No comments:

Post a Comment