Wednesday 29 June 2016

MANFAAT BAGI KESIHATAN TUBUH

Manfaat air bagi kesihatan tubuh sangat penting dimana air adalah sumber kehidupan. Kemampuan air dapat memperbaiki daya tahan tubuh karena air dapat menaikkan simpanan glycogen, suatu bentuk dari karbohidrat yang tersimpan dalam otot dan digunakan sebagai tenaga saat kita sedang beraktifitas atau pun bekerja. Air juga membantu kita untuk menahan rasa lapar dimana kita ketahui bahawa rasa lapar kadang merupakan penyamaran dari rasa haus. Sewaktu kita mengalami dehidrasi kita akan berfikir kalau kita sedang lapar dan mungkin merasa ingin makan padahal yang kita perlukan sebenarnya adalah air. 

Kita juga dapat memanfaatkan kesan dari rasa kenyang setelah minum air yang berkhasiat untuk membantu kita dalam mengatur pola makan dan mencegah makan berlebihan. Keberadaan air mampu mengurangkan risiko serangan beberapa penyakit. Khususnya penyakit yang sering berhubungan dengan buah ginjal, kanser saluran kencing, kanser kandung kemih, dan kanser usus besar. Dengan meminum air secara teratur akan menghindarkan kita dari gangguan pencernaan yang berakibat sembelit. Tidak hanya itu, air boleh digunakan sebagai ubat alami untuk mengatasi masuk angin dan pilek. Hal itu karena antibodi dalam lendir yang melapisi kerongkongan berfungsi untuk menjerat virus pilek. Daya tahan ini akan melemah apabila Anda dehidrasi. 

Sebagai catatan banyak ahli kesihatan merekomendasikan air sebagai ekspektoran yang efektif untuk mengurangkan batuk. Selain itu, air juga dapat digunakan untuk melembabkan wajah seperti
 manfaat vitamin E untuk kulit serta dapat mengurangkan kedutan pada wajah kerana kelembapan wajah selalu terjaga. Dengan minum air, kita boleh mengurangkan rasa sakit kepala dan migran yang disebabkan oleh dehidrasi. Oleh sebab itu, konsumsilah air yang cukup agar kita boleh merasakan manfaat air yang sesungguhnya.

No comments:

Post a Comment